Jakie zabawki są odpowiednie dla niemowląt?

© Stocksy
Wraz z wiekiem Twojego dziecka wydłużają się jego okresy czuwania, a sam maluszek wykazuje coraz większe zainteresowanie zabawą, podczas której może odkrywać świat za pomocą zmysłów. Poprzez te doświadczenia sensoryczne dziecko zaczyna poznawać swoje otoczenie – to właśnie one stanowią podstawę jego rozwoju. Dowiedz się, jakie zabawki są polecane niemowlętom i starszym dzieciom i które z nich faktycznie spełniają ich potrzeby.
Zabawki dla niemowląt – od kiedy?
W pierwszych tygodniach i miesiącach po narodzinach noworodki przesypiają średnio od 16 do 18 godzin na dobę. Nie mają jeszcze ustalonego rytmu snu. Dopiero około 4.–6. tygodnia życia większość niemowląt zaczyna stopniowo dostosowywać się do rytmu dnia i nocy. Czas, w którym dzieci nie śpią, upływa głównie na karmieniu i przewijaniu, dlatego na zabawę zostaje zaledwie chwila. Z każdym tygodniem jednak okresy czuwania się wydłużają, a dziecko zaczyna coraz bardziej świadomie obserwować swoje otoczenie.
Odkrywanie świata poprzez zabawę
Odkrywanie świata poprzez zabawę
Dzieci odkrywają świat poprzez zabawę.
- Podczas zabawy niemowlęta i małe dzieci poznają swoje otoczenie.
- Ćwiczą umiejętności motoryczne, językowe i percepcję.
- Uczą się, z czego zrobione są przedmioty i do czego mogą służyć.
Wskazówka
Od samego początku możesz aktywnie zachęcać swoje dziecko do zabawy, oferując mu różnorodne zabawki dostosowane do jego wieku i etapu rozwoju.
Zabawki na pierwsze tygodnie życia
Zabawki na pierwsze tygodnie życia
Jakie zabawki są odpowiednie dla dzieci w pierwszych miesiącach życia? Noworodki i niemowlęta szczególnie lubią słyszeć głos swoich rodziców.
- Rozmawiaj ze swoim dzieckiem: opowiadaj mu, co robisz, dziel się z nim różnymi historiami.
- Śpiewaj niemowlęciu piosenki podczas przewijania, kąpieli lub usypiania.
- Baw się z nim w zabawy paluszkowe (dotykaj jego paluszków u rąk i nóg) i w rymowanki.
Niemowlęta rozpoznają głos swoich rodziców i często słuchają ich z ogromną uwagą. Należy jednak pamiętać, że nie potrafią one na długo się skoncentrować – już po kilku minutach potrzebują odpoczynku i przede wszystkim snu. W pierwszych miesiącach życia poza głosem rodzica dziecko zaczyna poznawać własne ciało. Najpierw z zainteresowaniem przygląda się swoim rączkom, a następnie bawi się nóżkami.
Jakie zabawki w jakim wieku?
Czy dzieci potrzebują zabawek w ciągu pierwszych sześciu miesięcy życia? Wielu rodziców zadaje sobie to pytanie, ale nie da się udzielić na nie jednoznacznej odpowiedzi. Dzięki zabawkom dostosowanym do wieku możesz zająć swoje dziecko, zainteresować je i po prostu sprawić mu dużo radości. Nawet przedmioty codziennego użytku, takie jak łyżki, puszki, klucze lub plastikowa butelka wypełniona ryżem, makaronem lub soczewicą (uwaga: dobrze ją zamknij i bierz udział w zabawie dziecka, by uniknąć ryzyka połknięcia małych elementów i zachłyśnięcia się nimi!), mogą być dla większości maluchów fascynującymi zabawkami.
Ważne, aby nie przeciążać dziecka podczas zabawy i oferować mu zabawki, które wspierają jego rozwój motoryczny i umysłowy.
Rozwój w 1. roku życia
Rozwój w 1. roku życia
Poniższa tabela przedstawia krótki przegląd głównych etapów rozwoju niemowlęcia w ciągu pierwszych dwunastu miesięcy życia. Dzięki temu łatwiej dopasujesz zabawki do aktualnych potrzeb i możliwości Twojego dziecka.
Wiek | Motoryka | Mowa | Percepcja | Zachowania socjalne |
---|---|---|---|---|
Do trzeciego miesiąca | Dziecko potrafi złączyć dłonie i sięgać po przedmioty, ale nie potrafi ich jeszcze utrzymać. Rączkami chwyta swoje stopy. Pod koniec pierwszych trzech miesięcy jest w stanie leżeć na brzuszku i podnosić główkę. | Dziecko wyraża swoje potrzeby głównie poprzez płacz (głód, zmęczenie, ból). Zaczyna wydawać pojedyncze dźwięki. | Dziecko podąża wzrokiem za przedmiotami lub osobami. Dziecko reaguje na muzykę lub hałas. | Dziecko utrzymuje kontakt wzrokowy, uśmiecha się i rozpoznaje osoby, które zna. |
Wiek | Motoryka | Mowa | Percepcja | Zachowanie socjalne |
---|---|---|---|---|
Do szóstego miesiąca | Dziecko może sięgać po przedmioty i trzymać się ich. Przenosi przedmioty z jednej ręki do drugiej. Obraca się z pleców na brzuch i z powrotem. Samodzielnie trzyma głowę. Zaczyna przyjmować pozycję siedzącą. | Od trzeciego miesiąca życia dziecko zaczyna gaworzyć i naśladować różne dźwięki. Śmieje się i eksperymentuje ze swoim głosem. | Dziecko coraz uważniej obserwuje otoczenie i zaczyna wkładać przedmioty do ust, aby je zbadać. | Dziecko zaczyna nawiązywać kontakt ze znajomymi osobami, dotykając ich i patrząc na nie. |
Wiek | Motoryka | Mowa | Percepcja | Zachowanie socjalne |
---|---|---|---|---|
Do dziewiątego miesiąca | Dziecko siedzi i raczkuje. | Dziecko łączy sylaby w łańcuchy dźwięków, np. mama, tata | Dziecko bada przedmioty: rękami, ustami i oczami. | Dziecko zwraca na siebie uwagę poprzez patrzenie, wydawanie dźwięków lub dotykanie. Rozróżnia nieznajomych i znajomych ludzi. |
Wiek | Motoryka | Mowa | Percepcja | Zachowanie socjalne |
---|---|---|---|---|
Do dwunastego miesiąca | Dziecko podciąga się na meblach i potrafi stać. Próbuje stawiać pierwsze kroki. | Twoje dziecko wypowiada pierwsze słowa. | Dziecko znajduje ukryte zabawki. | Jest w stanie nawiązać kontakt z innymi osobami, a także samodzielnie go zakończyć. |
Jakie zabawki są odpowiednie dla dzieci do 2. roku życia?
Jakie zabawki są odpowiednie dla dzieci do 2. roku życia?
Jakie zabawki dla niemowląt od 3. miesiąca życia? Zabawki do chwytania, grzechotki, zawieszki i łuki z zabawkami, łańcuchy do wózka, książeczki dla dzieci, pacynki, szeleszczące zabawki.
Jakie zabawki dla niemowląt od 6. miesiąca życia? Miękkie piłki, wańka-wstańka, wieże, klocki, książki z obrazkami, wałek do raczkowania, zabawki do kąpieli.
Jakie zabawki dla niemowląt od 9. miesiąca życia? Koniki na biegunach, zabawki do ciągnięcia, chodziki, pętle motoryczne, układanki, sortery.
Jakie zabawki dla dzieci od 12. miesiąca życia? Samochodziki i pociągi, instrumenty muzyczne, zabawki do piaskownicy, drewniane puzzle, jeździki, pierwsze zabawki konstrukcyjne.
Jakie zabawki dla dzieci od 18. miesiąca życia? Puzzle i układanki, plastelina, bączki, kolejki, lalki i pluszaki, przybory do malowania, kolorowanki i książeczki do wyklejania i wycinania.
Jakie zabawki dla dwulatków i starszych dzieci?
W wieku dwóch lat Twój maluszek nie jest już niemowlęciem, lecz małym dzieckiem. Z każdym dniem staje się coraz bardziej niezależny i pewny siebie. Coraz chętniej bawi się sam lub ze swoimi rówieśnikami, a Ty coraz częściej przyjmujesz rolę obserwatora.
Jakie zabawki dla dwulatków?
Jakie zabawki dla dwulatków?
Oto lista zabawek, które są odpowiednie dla chłopców i dziewczynek od 2. roku życia:
- zjeżdżalnie dla kulek
- pierwsze gry planszowe
- zabawki do nawlekania
- gry zręcznościowe, np. łowienie rybek
- pojazdy dla dzieci, takie jak rowerki trójkołowe lub hulajnogi
- konstrukcje do wspinania
- figurki do zabawy
- farby do malowania palcami
- klocki
- instrumenty muzyczne dla dzieci, np. bębenki i cymbałki
- książki obrazkowe i sensoryczne
- puzzle z dużymi elementami
- sortery i układanki
- zabawki do piaskownicy
- zabawki do odgrywania ról, takie jak lalki, pluszaki lub kuchnia dla dzieci
- zabawki do kąpieli
- drewniane lub plastikowe zwierzątka do zbierania i sortowania
- kreda do rysowania na zewnątrz
- tunele i namioty do kreatywnej zabawy.
W tym wieku szczególnie zalecane są zabawki, które zachęcają do ruchu, m.in. hulajnogi, rowerki biegowe i zewnętrzne place zabaw.
Jakie zabawki dla trzylatków?
Jakie zabawki dla trzylatków?
Oto lista zabawek, które są odpowiednie dla chłopców i dziewczynek od 3. roku życia:
- sklep dla dzieci
- kuchnia dla dzieci
- gry planszowe, np. memory
- domki i namioty do zabawy
- zestawy narzędzi dla dzieci
- przebrania
- zabawki edukacyjne, takie jak laptopy lub telefony dla dzieci
- zdalnie sterowane samochodziki
- książki do wspólnego czytania na głos
- książki z dźwiękiem
- zabawki do ogrodu
- klocki
- pluszaki i pacynki.
Przy wyborze zabawek zawsze należy brać pod uwagę indywidualne preferencje dziecka. Niektóre dzieci uwielbiają interaktywne zabawki, inne wolą oglądać książki i słuchać, jak rodzic czyta im na głos.
Niemowlęta odkrywają otaczający ich świat za pomocą ust
Wielu rodziców niechętnie patrzy na to, jak ich dziecko wkłada wszystko do buzi, i odruchowo te przedmioty odbiera z obawy, że mogą być zabrudzone lub zawierać szkodliwe substancje. Ale takie zachowanie maluszka jest całkowicie normalne i stanowi etap zdrowego rozwoju. Na przykład za pomocą języka dziecko uczy się, czy dany przedmiot jest ciepły, zimny, okrągły, kanciasty, miękki czy twardy. Dzieci, które dopiero poznają świat, mają nieodpartą potrzebę odkrywania.
Wiele maluchów uwielbia jaskrawe zabawki, takie jak klocki, piłki lub plastikowe pacynki. Eksperci uważają, że jest to prawdopodobnie spowodowane intensywnymi kolorami, które wydają się bardziej nasycone na tworzywie sztucznym niż na drewnie. Niektórzy rodzice świadomie rezygnują z plastikowych zabawek z obawy przed szkodliwym wpływem na zdrowie dziecka. Warto jednak podkreślić, że renomowani producenci dokładnie testują swoje produkty pod kątem występowania szkodliwych substancji, dzięki czemu zabawki są bezpieczne dla najmłodszych.
Na co zwrócić uwagę przy zakupie zabawek dla małych dzieci?
Zabawki dla dzieci poniżej 3. roku życia podlegają surowej kontroli jakości. Przy zakupie należy jednak zwrócić uwagę na poniższe aspekty.
Proste formy i brak małych elementów
Proste formy i brak małych elementów
Według ekspertów ważne jest, aby zabawki dla małych dzieci miały uproszczone kształty i nie były zbyt szczegółowe. Takie zabawki pobudzają wyobraźnię dziecka. W ten sposób pierwszy prosty samochodzik szybko staje się dużym samochodem rodzinnym, który z głośnym „brum-brum” przemierza cały pokój.
Zabawka nie powinna się składać z kilku małych elementów, które dziecko mogłoby połknąć. Istotne, aby miała co najmniej 3 centymetry średnicy – czyli mniej więcej tyle, ile ma kieliszek na jajko.
Bezpieczeństwo i certyfikaty
Bezpieczeństwo i certyfikaty
Kupuj tylko takie zabawki, które spełniają wymagania bezpieczeństwa określone przez prawo. Wskazówkami przy wyborze są oznaczenia, takie jak znak GS, Blue Angel i TÜV. Warto też zaufać swoim zmysłom – dobra zabawka nie powinna mieć intensywnego zapachu, ostrych krawędzi czy słabych połączeń. Musi być trwała i solidna.
Zabawki o niskim poziomie hałasu – dla słuchu i spokoju
Zabawki o niskim poziomie hałasu – dla słuchu i spokoju
Zabawki, które robią za dużo hałasu, mogą uszkodzić słuch dziecka. Jeśli dźwięk zabawki wydaje Ci się zbyt drażniący, gdy trzymasz ją blisko ucha, prawdopodobnie będzie też za głośna dla Twojego dziecka. Więcej informacji o jakości zabawek można znaleźć m.in. na stronach instytucji dbających o bezpieczeństwo produktów.
Baw się z dzieckiem jak najwięcej. W ten sposób wspierasz jego rozwoju i budujesz z nim bliską i silną więź. Życzymy miłej wspólnej zabawy!